Javaslatcsomagunk: válaszolt az Emmi, és mi is reagáltunk rá

ADOM Diákmozgalom

A Független Diákparlament 2015/2016-os tanévben összeállított komplex javaslatcsomagjára Palkovics László oktatásért felelős államtitkár illetékességből az alábbi választ adta:

Tisztelt Szóvivők!

A Független Diákparlament képviseletében megfogalmazott, a „Független Diákparlament javaslatai a 2016/2017-es tanévre” címet viselő javaslatsort, amelyet Balog Zoltán miniszter úrnak adták át, illetékességből megkaptam és az alábbi tájékoztatást adom.

A dokumentumban megfogalmazott javaslatok, kérdések szinte mindegyikével foglalkozik a Köznevelési Kerekasztal, illetve annak egy vagy több munkacsoportja is. A Kerekasztal egyes munkacsoportjaiban résztvevő, diákokat képviselő szervezetek is számos hasonló kérdést, javaslatot megfogalmaztak.

A diákokat érintő kérdések igen hangsúlyosan jelennek meg a Gyermek, tanulói életutak munkacsoport ülésein, de gyakorlatilag minden további munkacsoport is a gyermekek, tanulók érdekében, a méltányos és minőségi köznevelési rendszerért tevékenykedik. Ez természetesen így is van rendjén, hiszen a köznevelés gyermekekről, a diákokról szól.

Már bizonyára értesültek arról, hogy a Kormány, megismerve a Köznevelési Kerekasztal javaslatait számos döntést hozott, amelyek már a 2106/2017-es tanévben érezhető és azonnali változásokat jelentenek a köznevelésben résztvevők számára.

A Kerekasztal Tartalomfejlesztési munkája során konszenzusra törekszik és fő célkitűzése a versenyképes, értékalapú nevelés-oktatás megvalósítása, valamint, hogy „kevesebbet, de alaposabban” tanítsanak meg az iskolák. Az új Nemzeti alaptanterv 2017. december 31-ig kerül kidolgozásra és a szakemberek javaslata szerint legkorábban 2018. szeptember 1-jétől lehet hatályos. A Nat és kerettantervek kidolgozásáért elsősorban a Köznevelési Kerekasztal Tartalomfejlesztési munkacsoportja, a munkában részt vevő felsőoktatási intézmények és az EMMI a felelős.

A 2017. évi Országos Diákparlament megrendezése okán, a Kerekasztalban résztvevő diákszervezetek képviselőivel már megkezdődött a párbeszéd a diákönkormányzati rendszer megújításának szükségességéről és az Országos Diákparlament felépítésének átalakításáról, amely témák a Kerekasztal őszi ülésszakának kiemelt témái lesznek.

A Köznevelési Kerekasztal és munkacsoportjai ősszel tehát tovább folytatják munkájukat. A köznevelési rendszerünk megújítása közös ügyünk, közös érdekünk, ezért hívjuk és várjuk Önöket is, hogy kapcsolódjanak be képviselőikkel a Kerekasztal egyes munkacsoportjainak munkájába.

Üdvözlettel:

Dr. Palkovics László

 

A válasz eredetije PDF-ben innen letölthető.

Válaszközleményünk alább olvasható:

A Független Diákparlament megdöbbenését fejezi ki, amiért a minisztérium semmibe veszi a diákság véleményét

Reakció az Emberi Erőforrások Minisztériuma válaszára

A Független Diákparlament országunk minden régiójából érkezett diákok (középiskolások, egyetemi- és főiskolai hallgatók) által összegyűjtött, valamint a minket tanító tanárok és szülők felvetéseiből az egész éves közös munka során létrehozott egy javaslatcsomagot, mely nem csak a problémákat, de annak a megoldásait is tárgyalta. Erre a komplex javaslatcsomagra az Emberi Erőforrások Minisztériuma két oldalnyi levéllel válaszolt, mely azt tartalmazza, hogy a kérdéseink nagy részéről már szó volt egyes fórumokon, így azzal érdemben nem foglalkoznak.

Mély megdöbbenésünknek adunk hangot, hogy az oktatás irányítás ennyire semmibe veszi a szavakban fontosnak tartott diákság egész éves munkájával összegyűjtött véleményét, problémafelvetéseit és az ezekre közösen megadott javaslatait. A tavalyi tanévben legalább még végigolvasták és reagáltak az akkor felvetett problémáinkra, és azokra adott megoldási javaslatainkra, itt még ez sem történt meg.

Ezzel szemben az Emmi válaszában közölte, hogy a Köznevelési Kerekasztal, illetve az Országos Diákparlament már tárgyalja azon kérdések jelentős részét, melyeket érintettünk (tehát az összeset nem). Szeretnénk jelezni, hogy a Független Diákparlamentben zajló valódi, és országosan minden régiót lefedő munkánk során rengeteg emberrel vagyunk kapcsolatban, ennek során sokan beszámoltak az Országos Diákparlamentben zajló látszatintézkedésekről, az előre meghatározott, és olykor erősen cenzúrázott témákról, a szervezet tétlensége komoly motiváció volt a Független Diákparlament, és ezzel egy valódi önszerveződő diákképviselet megalakításához. A Civil Közoktatási Platform – melynek szervezetünk is aktív tagja – a Köznevelési Kerekasztalt egyértelműen illegitimnek minősítette, melyhez csatlakozunk ezúttal mi is. Nem gondoljuk azt, hogy ez a két szervezet, illetve a velük folytatott megbeszélések valódi egyeztetések színhelyei lehetnének, sokkal inkább gondoljuk azt, hogy a kormány ilyen módon igyekszik az egyeztetés látszatát kelteni saját szervezeteivel.

Összességében tehát értetlenül állunk az előtt, hogy az oktatás jelenlegi irányítása milyen könnyen képes lesöpörni és teljességgel semmibe venni a diákok, a fiatalok demokratikus szerveződésének önkéntes munkája során létrehozott problémafelvetéseket és arra kidolgozott javaslatokat, melyeket a kis településektől a fővárosig rengeteg helyről, minden országrészből és iskolatípusból érkezett tapasztalatok alapján állítottunk össze. Az Emmi bár azt mondja, hogy érdekli őket a diákság véleménye, valójában egyáltalán nem foglalkozik azzal, ez a mondat egyértelműen csak egy marketingfogás, a diákokat és a velük folytatott látszategyeztetéseket csak fölhasználja politikai propagandájához.

Független Diákparlament

kommunikációs stáb

 

Címlapkép forrása: Tarnay Kristóf Ábel / Független Diákparlament