fbpx

Végzős középiskolásokként nagy megnyugvással fogadtuk a bejelentést, hogy az iskolabezárás ellenére az érettségik időpontja változatlan maradt. Néhány napja azonban hidegzuhanyként ért minket a hír, miszerint kilátásba helyezték a vizsgák elhalasztását a koronavírus-járvány miatt. Írásomban a saját véleményem mellett barátaim, ismerőseim, osztály- és iskolatársaim álláspontját tolmácsolom.

Az érettségire való felkészülés természetesen nem 12. osztályban kezdődik. A mindenki számára kötelező vizsgatárgyakra már az első évektől kezdve kiemelt figyelmet fordítunk, hogy a későbbiekben sikeresen eleveníthessük fel a már meglévő tudásunkat. Az általunk választott tárgyakra, emelt szintű vizsgákra, illetve tanáraink által kijelölt tételekből álló szóbeli vizsgarészre pedig a céltudatos, jó eredményt elérni kívánó diáktársaimmal együtt ősszel megkezdtük a felkészülést. Úgy időzítettük a gyakorlást, hogy tudásunk az eredetileg kijelölt időpontokban legyen a legfrissebb, így a plusz idő nem segítség, hanem hátráltatás lenne. Emellett az iskolából számunkra csak egy bő hónap esik ki, a legtöbb tantárgyból már az anyag végére értünk. Amelyikből pedig nem, abból 18-19 éves diákok lévén önállóan is meg tudjuk tanulni a hátralévő néhány leckét. Tizenkét évnyi iskolás lét alatt valószínűleg mindenki megtalálta a számára legmegfelelőbb módszereket, amelyekhez nem feltétlenül szükséges a tanterem. Akik pedig mégsem boldogulnak egyedül, azok számára rengeteg ingyenesen hozzáférhető, hiteles forrás található az interneten, amelyek nagy segítséget jelenthetnek. Emellett tanáraink az online oktatás keretein belül tartott órák mellett is bármikor szívesen segítenek, válaszolnak kérdéseinkre.

Az érettségi vizsga időpontjának eltolásával természetesen együtt járna az is, hogy később derülnének ki a ponthatárok. Ez leginkább a más városban továbbtanulni kívánók lakhatását befolyásolja, például albérletkeresés szempontjából. Akik pedig több város egyetemeit is megjelölték, az utolsó pillanatban fogják megtudni, hogy egy-két héten belül hová kell sürgősen költözniük. Ezzel egész családokra rónának plusz anyagi terhet, illetve felesleges stresszt. Ha pedig be sem iratkozhatunk szeptemberben az egyetemre, úgy egy fél évig több ezer diák esne ki a közoktatásból, amely nemcsak a tanulók számára jelentene kellemetlenséget, hanem a szülőknek is, leginkább pénzügyileg.

Kép forrása: MTI/Koszticsák Szilárd

Érdemes azok szemszögéből is megvizsgálnunk a kérdést, akik nem magyarországi egyetemre jelentkeztek. Nekik eltérő dátumokhoz kell alkalmazkodniuk, és amennyiben túl későn kapják kézhez az érettségi bizonyítványt, veszélybe kerülhet a továbbtanulásuk. A munka mellett újraérettségizőknek szintén nem mindegy, mikor kerül megrendezésre a vizsga, hiszen szabadságukat valószínűleg az eredeti időponthoz igazították (mind a megmérettetés előtti utolsó nagy ismétlés, mind a kijelölt vizsganapok szempontjából). Aki pedig nem nyer felvételt, vagy nem jelentkezik felsőoktatásba, annak a munkába állása tolódhat, amely szintén nehézségeket okozna anyagi szempontból.

Bár tisztában vagyunk vele, hogy egy járvány idején nem a tizenkettedik osztályosok lelkének ápolása a legfőbb prioritás, nagyon sokunknak fáj, hogy nem tudunk megfelelően elköszönni régi iskolánktól, kedves tanárainktól és társainktól. A jelenlegi helyzetben nem fogunk tudni ballagást, szerenádot tartani, így le kell mondanunk olyan hagyományokról, amelyek az életünk örökké emlékezetes pillanatai lettek volna. Ezek mégis eltörpülnek amellett, hogy most az érettségink is veszélybe került. Szeretnénk, ha legalább az az esemény időben lezajlana, ami gyakorlati célokat szolgál.

Természetesen ötleteink, javaslataink is vannak arra, hogy miként lehetne megoldani ezt a problémát. Az írásbeliket például könnyűszerrel megrendezhetnék úgy, hogy legalább két méter távolság legyen a diákok között, több kis létszámú csoportra osztva minket. Most nemcsak a közép-, hanem az általános iskolák, egyetemek is üresek. Ezeken a helyszíneken is lebonyolíthatnák a vizsgákat, amennyiben az eredetileg tervezettnél több helyre lenne szükség. Ha a járvány miatt májusban nem tudjuk megírni az írásbeli dolgozatokat, ezek eltolásánál ésszerűbb lenne a 11. és 12. osztályos jegyeket figyelembe venni, mint pontokat. Ebben a két évben már intenzív felkészülés folyik az érettségire, így jól tükrözik a felkészültséget és a tudást. Így elkerülhető lenne a testi kontaktus diákok és tanárok között, illetve mindenki nyugodtan készülhetne a szóbelire, ami reményeink szerint június közepén már zavartalanul lemehet majd. Amennyiben ez mégsem így lenne, újfent javasoljuk a diákok alacsony létszámú csoportba sorolását az időpont módosítása helyett. Bár a középszintű szóbeliket nem, az emelteket esetleg kiválthatná az OKTV-n vagy más, az Oktatási Hivatal illetékességébe tartozó tanulmányi versenyen elért kimagasló eredmény. A pluszpontok számításánál tízes csoportonként osztják szét az eredményért járó pontot, a vizsga százalékos eredményének meghatározásakor is követhető lenne ez a módszer.

A fent említettek tükrében kérjük az illetékeseket, hogy vegyék figyelembe álláspontunkat a döntés során. Reméljük, hogy véleményünk és ötleteink meghallgatásra találnak.


A fenti cikk egy végzős diák álláspontja, amelyet az ADOM Diákmozgalom részére beküldött, mi pedig publikáltuk. Ha neked is hasonlóan összeszedett véleményed van valamely aktuális oktatási témakör kapcsán (akár ebben a témában is), küldd be a véleményedet egy maximum 500 szavas véleménycikk formájában a diakmozgalom@gmail.com címre.

A távoktatás kapcsán pedig ezen a linken oszthatod meg velünk a véleményedet.