fbpx

“Totál felesleges!”

“Csak egy szem lázmérő volt!”

“Butaság az egész!”

Ezek a mondatok és reakciók jutnak eszébe a legtöbb diáknak, tanárnak és szülőnek, amikor a reggeli lázmérésekről esik szó. Nézzük meg, hogy valósak-e a félelmek az időbeosztás terén, hatékony-e a rendszer annyira, amennyire azt a kormány szeretné, és mivel javíthatnánk rajta?

 

Megoszló vélemények

Egy minket felkereső diák így látja a helyzetet:

“Jó gondolat a lázmérés, de az érintésmentes lázmérők csak a bőr hőmérsékletét mérik. Télen nincs kizárva, hogy nagyon alacsony értéket fognak mutatni, arról nem is beszélve, hogy nem minden fertőzött ember lázas, és nem csak a COVID-19 képes lázat okozni.”

Hosszú sort állt végig az alábbi fényképet készítő diák:

“Múlt hét péntek, 7:50-kor. Igen, az egy 30 méteres tömött sor. Legalább százan egymás szájában, hogy végre bejuthassanak, mert csak egy szem lázmérő volt. […] Rájöttek 7:55 tájékán, hogy értelmetlen, és beengedték a kapu előtt várakozó tömeget.”

Mozgalmunk egyik tagja a Smart Gate tapasztalatait osztotta meg velünk:

“Nálunk testhőmérséklet-mérő kapukat tettek a bejáratokba. Eddig nekünk nem volt sorban állás vagy késés a mérések miatt, de az is igaz, hogy a „Smart Gate” rendszerek jelentősen meggyorsítanák a bejutási időt, ha mindig jól működnének. Rengetegszer odaállunk elé, és nem ír ki semmit. Ilyenkor tovább próbálkozunk. Kicsit közelebb megyünk, majd hátrébb, miközben reménykedünk, hogy kapunk egy zöld pipát.”

 

Egy nekünk nyilatkozó szülő pedig így érvel:

“Totál felesleges… […] Ha valaki pozitív és nincs is tesztelve, addig tünetmentesen is hordozó lehet.”

Az érintkezésmentes hőmérők nagy része elméletileg egyszerűen használható és akár azonnal képesek kiírni a mért eredményt, körülbelül 0.2°C pontossággal. Alapvetően megbízhatóak tehát, de logikus módon, a hideg időjárás erősen befolyásolhatja a mérések pontosságát.

A sorokban várakozás nem csak a tanárok időben való beérését befolyásolja (hiszen őket is minden reggel kötelező megmérni), hanem a diákokét is. Komjáthy Anna, a PDSZ (Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete) választmányi elnökhelyettese a 24.hu-nak nyilatkozott. Ő úgy gondolja, hogy „Ez megint egy megnyugtatásnak szánt lépés, ami nincs kellőképpen átgondolva.”
Ha a kormány ragaszkodik ehhez a folyamathoz, akkor célszerű lenne hatékonyabbá tenni több hőmérővel, vagy több Smart Gate-el. Emellett az is igaz, hogy vannak tünetmentes hordozók. Őket csakis nagyszámú teszteléssel lehetne kiszűrni, de a magyar tesztkapacitás pont most kezd szűkülni.

Az NNK (Nemzeti Népegészségügyi Központ) a laborkapacitások növelése mellett megkezdte az antigén alapú gyorstesztek összehasonlító klinikai vizsgálatát PCR tesztekkel a gyorsabb diagnózis felállítása céljából. Ha ezek elég érzékeny és helyes adatokat szolgáltatnak, akkor lehetőség lesz a bevezetésükre.

Fontos, hogy továbbra is betartsuk a védekezési szabályokat és óvintézkedéseket, mert ezekkel jelentősen csökkenthetjük a fertőzésveszély kockázatát.

Egyre több környező országban (például Szlovákiában és Szlovéniában) bezárják a középiskolákat és átállnak digitális oktatásra, miközben nálunk is egyre fokozódik a járványhelyzet.
Szerinted eljött az ideje bezárni a középiskolákat Magyarországon? Szavazz most!
[IT_EPOLL id=”1993″][/IT_EPOLL]

Ha indokolnád is a szavazatodat, akkor írj nekünk a diakmozgalom@gmail.com címre!


További információk a megelőzésről:
https://koronavirus.gov.hu/megelozes

A grafikák egy részének forrása: Designed by Freepik
A szavazásban található képek forrása: moderniskola.hu, penzcentrum.hu

 

Kapcsolódó cikk:

Diákok számolnak be: mennyire működnek az iskolai járványügyi intézkedések? | ADOM Diákmozgalom

Iskolakezdéskor megkérdeztük Tőletek, hogy a Ti iskolátokban hogy működnek a járványügyi óvintézkedések a gyakorlatban. Sokan, és az ország számos pontjáról küldtetek be nekünk tapasztalatokat, most ezekből szemlézünk. Egy szombathelyi diák szerint például a tesiöltöző a legvészesebb pont: „Reggel amikor belépek az iskolába, lefertőtlenítem a kezem. A fertőtlenítőt az iskola biztosítja nálunk.