fbpx

Az elmúlt hetekben egyre többször hangzik el az a kérdés, hogy elérkezett-e az idő a középiskolák bezárására. A közelmúltban indított, iskolabezárással kapcsolatos szavazásunkon 5350-en vettetek részt, 66%-ban a bezárás ellen, 34%-ban a bezárás mellett voksolva. Sokan támogatják tehát az iskolabezárás ötletét, és sokan nem. Sokan tartanak a vírustól, sokan nem. Nézzük meg néhány előnyét és hátrányát a középiskolák esetleges bezárásának.


Előnyök

  • Minimalizálódik a járványügyi kockázat

A távoktatás időtartama alatt a diákok és tanárok nem érintkeznek egymással, csakis az online térben zajlik ilyenkor az oktatás. Ezzel a fertőzésveszély minimalizálódik, mert ha egy tanár vagy diák el is kapja a COVID-19 vírust, kevesebb az átadás veszélye.

  • Digitális fejlődés és távoktatás

A járvány miatt az oktatás rendszere nagy digitális fejlődésen megy keresztül, ez más körülmények között nem következhetett volna be. Ez egyszerre volt pozitív a tanárok és a diákok számára. A tanárok így megtanulták használni az oktatási segítő platformokat, a diákok pedig olyan programokat és weboldalakat ismerhettek meg, amelyek segíthetik a rendes oktatás menetét.

  • Ingázás mellőzése

Az iskolák bezárásakor a diákoknak és tanároknak nem kell ingázniuk a munkahelyükre. Ez több időt hagy nekik reggel a felkeléshez, készülődéshez, és kipihentebben érkezhetnek a digitális órákra. A tömegközlekedés kerülésével a fertőzés átadása is csökkenthető, nagy mértékben. Ez főleg a vidéki diákoknak kedvez, akiknél lehetséges, hogy nincs megfelelő szintű tömegközlekedés.

  • Nagyobb önállóság

A diákok órarendje teljesen átalakul a digitális oktatás alatt. Többet kell önállóan dolgoznunk, többet kell saját magunkra támaszkodnunk. Mi döntjük el, hogy hogyan osztjuk be az időnket a megadott órákon kívül. Sokan akár saját napirendet is készítenek ilyenkor.

 

Hátrányok

  • Nehezebb a tanulás

A tanulást megnehezítheti az iskolák bezárása. A távoktatás hatékonysága sok tényezőtől függ, de sok diák számolt be a tavaszi időszak során arról, hogy az online oktatás nem elég hatékony, főleg a rengeteg különböző platform és a tanári magyarázatok hiánya miatt. Diákként olykor nehezebb is koncentrálni, és sok esetben egyik napról a másikra kell bezárni egy iskolát, ami jelentős hátrányt okozhat a tanároknak, diákoknak. Emellett számos szakmai tantárgyat, gyakorlatot nem lehet megvalósítani távoktatás formájában.

  • Ingázás és járványveszély

A tömegközlekedési eszközökön – szó szerint – tömeg van a csúcsidőkben. Reggel iskolába menet, este a hazautakon. A BKK, Volánbusz és a MÁV is kötelezővé tette a maszkok viselését a járataikon, de ettől függetlenül nem veszélytelen a tömegközlekedési eszközök használata jelenleg. 

Utasok várakoznak a metróra a nemrég felújított budapesti Népliget metróállomásnál. Fénykép: Seffer Tamás

  • Digitális hátrányok

Akadozó internetkapcsolat, rosszul működő mikrofon és kamera. Sokféle példát küldtek el nekünk a diákok a távoktatás rendszerhibáira. Sok háztartás van, ahol számítógép sincs, vagy nincs annyi, ahány testvér. A hátrányos helyzetű diákok lassabban tudnak fejlődni ilyenkor, a tanárok sokkal nehezebben tudják őket elérni, segíteni, motiválni a tanulásra.

  • Mentális egészség

Sok diákot megvisel az osztálytársak, a szociális élet, és a megszokott környezet hiánya. Nehezebb tartani a kapcsolatot a barátainkkal, ismerőseinkkel, osztálytársainkkal.

 

Tapasztalatok

Egy pécsi középiskolás diák az alábbi tapasztalatokról számolt be:

„A fertőtlenítést felületesen végzik az iskolában. A büfénknél párhuzamosan a fal mellett lehet sorban állni, piros szigetelőszalaggal kijelölt 0,5-1 méteres távolságban (nem is 1,5 méter), ami abból a szempontból abszurd, hogy konkrétan mellette van az ebédlő, ahol mindenki maszk nélkül eszik-iszik, nevetgél és beszélget, valamint ameddig sorban áll a gyerek, elmegy mellette legalább 50-70 ember.”

Mozgalmunk egyik budapesti tagja pedig így látja a helyzetet:

„Már 2 pozitív esetről tudunk az osztályunkban, de ennek ellenére minden ugyanúgy megy, mintha mi sem történt volna. Nem értem, hogy miért nem álltunk át távoktatásra, legalább az osztályunkban.”

 


Egyes grafikai elemek forrása: Designed by Freepik

 

Kapcsolódó cikk:

Hőkapuk, tömött sorok, tünetmentes hordozók – Tapasztalatok az iskolai lázmérésről | ADOM Diákmozgalom

Ezek a mondatok és reakciók jutnak eszébe a legtöbb diáknak, tanárnak és szülőnek, amikor a reggeli lázmérésekről esik szó. Nézzük meg, hogy valósak-e a félelmek az időbeosztás terén, hatékony-e a rendszer annyira, amennyire azt a kormány szeretné, és mivel javíthatnánk rajta?