fbpx

Elkészült a tavaszi, online oktatással kapcsolatos kérdőívünk összefoglaló elemzése. A kérdőívet összesen 26 258 fő töltötte ki (21 237 diák, 3099 szülő, valamint 1922 tanár), az ország 1826 különböző településéről. A felmérés legfontosabb tanulságait alább 6 pontban összefoglalva mutatjuk be.

 

1. A távoktatás (digitális munkarend) közel sem egyenlő a digitális oktatással 

Azzal, hogy a tantermi oktatás átkerült digitális platformokra, a frontális oktatást mint módszert nem cseréltük le 21. századi tanítási módszerekre. Bár a válaszadók közül sokan pozitívumnak tartották az online platformok közös felfedezését és az informatikai tudásuk fejlesztését, messze van még attól a magyar közoktatás rendszere, hogy valóban digitális oktatást tudjon nyújtani a diákoknak.

2. A diákok leginkább a saját időbeosztást és a nagyobb önállóságot tartották a távoktatás pozitívumának

A válaszadó diákok jelentős része szeretné, ha mindezt a tantermi oktatás keretei közé is át lehetne ültetni, ugyanis az önállóság készsége nem csak a tanulásra vagy az érettségire, de később a nagybetűs életre és a munkaerő-piacon való helytállásra is felkészít. Szintén fontos pozitívum volt, hogy nem kellett hajnalban felkelniük, sok diák szerint ez hatalmasat lendített a motiváción és a kialvatlanságot is csökkentette.

3. A diákok szerint túl nagy volt a mennyiség, és kevés a magyarázat

A kérdőívet kitöltő diákok a negatívumok közül a tananyag és a kiadott feladatok mennyiségét, a betarthatatlan határidőket, a rengeteg különböző platform párhuzamos használatát, illetve a tananyaggal kapcsolatos tanári magyarázat hiányát emelték ki. A személyes kapcsolatot is sokan hiányolták.

4. A tanároknak és az általános iskolás diákok szüleinek sokkal több dolga volt a távoktatás során

Az eddig is leterhelt tanárok napi munkaideje tovább növekedett, az általános iskolás diákok szülei (különösen az alsósoké) pedig sokkal aktívabban be lettek vonva a tanításba, a legtöbb tantárgyból nekik kellett elmagyarázniuk az anyagot a gyermeküknek.

5. Sok diáknak és tanárnak okozott gondot a technikai eszközök hiánya vagy elavultsága

Sok családban nem volt elegendő technikai eszköz, hogy minden diák egyszerre tudjon részt venni online órán. A tanárok jelentős része pedig komoly akadálynak tartotta, hogy a saját, sok éves és lassan működő számítógépükkel kellett napi sok órán át küzdeniük. A képernyő előtt töltött rendkívül sok idő miatt diákok és tanárok is beszámoltak egészségügyi panaszokról (hátfájás, szem- és fejfájás, fáradtság, migrén). Nem elhanyagolható probléma, hogy a tanárok bevallása szerint a diákok közel egyötödét nem érték el az online oktatás során, például internetkapcsolat vagy digitális eszközök hiánya miatt, ez pedig sajnos a hátrányos helyzetű diákok további lemorzsolódását erősíti.

6. Elmosódott a határvonal tanulás és szabadidő között

Újdonság volt a diákok számára, hogy a távoktatás ideje alatt nem zárul le a tanítási idő délután 4-kor, hétvégén vagy akár este 10-kor is érkezhet valamilyen fontos házi feladat sürgős leadási határidővel, egy sokadik eldugott platformon. Az érme másik oldala, hogy a leterhelt tanárok sokszor késő estébe nyúlóan dolgoztak a feladatok kiadásán illetve értékelésén, ezért is kaphatott sok diák korábban nem tapasztalt időpontban értesítést valamelyik tanárától.

A teljes összefoglaló elemzés ezen a linken érhető el.