fbpx

A világjárvány kitörése óta jelentősen megemelkedett a mentális problémákkal küzdők száma. A hónapokon át tartó bezártság, a változások a napi rutinban s a bizonytalanság sokaknál eredményezhet álmatlanságot, szorongást, vagy rosszabb esetekben depressziót is. Erre már voltak dokumentált példák korábban, mint például a 2014-2015-ös afrikai ebola-járvány idején, ahol megemelkedett az ezen esetek száma. Úgyhogy, ha te is azok közé tartozol, akiknek nehézséget okoz, hogy megbirkózzon a 2020-as évvel, akkor üdv a klubban. Márpedig ez nem olyan, mint a Harcosok Klubja, mert erről a klubról igenis beszélni kell. Hiszen csak akkor tudunk segítséget kapni, vagy nyújtani, ha tisztában vagyunk vele, hogy hogyan tehetjük ezt.

És ezzel el is érkeztünk a sokak által talán legrettegettebb részhez, a pszichológushoz. Úgyhogy oszlassunk is el egy pár mítoszt. Nem kell, hogy már az aszfalt és az ablak közötti távolságot méregesd ahhoz, hogy pszichológushoz járj. Az a legjobb, ha el tudod kerülni, hogy odáig eljuss.

Az Amerikai Pszichológiai Szövetség az alábbi esetekben ajánlja a specialista felkeresését:

– Ha minden héten gondolkozol erről a problémáról

– Ha kínosan érzed magad miatta, ha el akarod rejteni mások elől

– Ha az elmúlt pár hónap alatt csökkentette az életszínvonaladat

– Ha jelentős időt vesz el a napjaidból az, hogy ezen a problémán gondolkozol

– Ha csökkent a munkád/tanulmányi ambícióid mennyisége, minősége miatta

– Ha az életedet e köré a probléma köré szervezed

Ha ezen kérdések bármelyikére “igen” a válaszod, akkor talán ideje elgondolkoznod rajta, hogy szükséged van-e terápiára.

Két dolgot érdemes még észben tartani. Először is, a pszichológus nem tudja megoldani a problémáidat, csakis rávezetni tud. Együtt kidolgozhattok megoldásokat, kerülőutakat, de nem fog mágikusan megoldódni minden attól, hogy ott ülsz a rendelőjében egy pár órán át. Ahhoz neked is tenned kell. Másodszor, a pszichológust titoktartás kötelezi. Amíg nem jelentesz veszélyt saját magadra, vagy másokra, addig nem köteles semmit sem elmondani a szüleidnek. Lehet, hogy behívja őket, hogy átbeszéljenek együtt egy pár dolgot, de a titkaid és gondjaid biztonságban vannak.

Hogyan kereshetsz fel egy pszichológust? Három lehetőséged van erre. Ha van iskolapszichológus az iskoládban, akkor fordulhatsz hozzá, azonban ez még nem olyan elterjedt Magyarországon. A szervezetünk egyik szívügye, hogy széles körben elterjesszük ezt a gyakorlatot hazánkban.  Felkereshetsz magán alapon is egy specialistát, ami sok esetben a leghatékonyabb, azonban ennek elég borsos ára lehet. A harmadik lehetőség a legtöbbek számára elérhető és ez pedig a tb-alapon történő ellátás. A háziorvosod tud neked beutalót adni, ha megkéred. Azt érdemes figyelembe venni ennél az opciónál, hogy a rendszer túlterheltsége miatt a pszichológus nem feltétlenül tud majd annyi időt rád fordítani, mintha magán alapon keresnéd fel.

Fénykép: savethestudent.org

Akkor most térjünk rá az internetre. Rengetegen használják a világhálót arra, hogy információt szerezzenek, ami nagyon hasznosnak tud bizonyulni, hiszen Magyarországon még nagyon is tabunak számít a mentális egészség. Még kevesek tudnak annyi magabiztossággal válaszolni arra, hogy mik a depresszió tünetei, minthogy mik a megfázáséi. Azonban érdemes észben tartani, hogy a Tumblr posztok, Tiktok-ok és Youtube videók ritkán szolgálnak hiteles útmutatóként, még ha alapvetően jó szándékúak is. Érdemes több helyen is ellenőrizni egy információ szavahihetőségét és hivatalos oldalakon tájékozódni.

Emellett még fontos az is, hogy megfelelő módon használjuk az internetet. A titok nyitja a mértékletesség, ami nehéz lehet ezekben a hónapokban, hiszen korlátozottak a szórakozási lehetőségek, a világháló viszont mindig elérhető. Sokaknak jelentenek támaszt az internetes barátok vagy online közösségek, azonban néha érdemes kikapcsolni a telefont, hiszen a túlzott használat hozzájárulhat a gondjaidhoz. Bár az internet korántsem ördögtől való, s nem is felelős a tinédzserek összes problémájáért, mégis érdemes felelősségteljesen kezelni.

A kapcsolataid lehetnek a legnagyobb támaszaid, azonban ügyelni kell arra, hogy megfelelően fektesd le a határokat. Mind a baráti, családi, romantikus kapcsolatok kompromisszumon és megfelelő kommunikáción alapulnak. Beszéld meg, hogy mik azok a dolgok, amiktől kényelmetlenül érzed magad, amiket ha lehet, elkerülnél. Tartsd észben, a valóság sajnos nem olyan, mint egy film, és a problémákat pusztán a szeretet nem oldja meg, bár sokat segít, ha vannak, akik támogatnak és meghallgatnak.

Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Országos Szövetsége (LESZ)

116 123 (éjjel-nappal)  

sos116-123.hu

Ifjúsági lelki elsősegély (Ifjúságért Mentálhigiénés Szövetség)   

137 00 (hétköznapokon 17-21-ig)             

ifjusagi-lelkisegely.hu


 

Kapcsolódó cikk:

Országos felmérés: ezt gondolja 26 ezer diák, tanár és szülő az online oktatásról | ADOM Diákmozgalom

Elkészült a tavaszi, online oktatással kapcsolatos kérdőívünk összefoglaló elemzése. A kérdőívet összesen 26 258 fő töltötte ki (21 237 diák, 3099 szülő, valamint 1922 tanár), az ország 1826 különböző településéről. A felmérés legfontosabb tanulságait alább 6 pontban összefoglalva mutatjuk be. 1.