fbpx

Mivel maga, az ADOM Diákmozgalom is diákokból áll, egyértelmű, hogy kiállunk azért, hogy a magyar iskolákban minél több mindent érhessenek el a diákönkormányzatok. Mozgalmunk 4. pontja nem hiába szól erről. Mai cikkemben erről fogok írni. Jó olvasást kívánok! 🙂

Manapság az iskolák hatalmas részében abszolút nincs feladata, beleszólása, felelőssége a diákönkormányzatoknak a tanulókat érintő kérdésekben. A DÖK képviselők nem érezhetik magukat igazán fontosnak, a megválasztott diákok nem is igazán tudják feladatuk fontosságát. A diákképviselet teljesen kiüresedett. Annak ellenére, hogy az oktatási intézmények garantálják, hogy a diákok fontos tapasztalatokra tesznek szert, csak nagyon kevesen tudják, mi is az a demokrácia, amit később a mindennapi politikában hasznosítani tudnának, ezáltal jobban éreznék politikai döntésük súlyosságát, felelősségét. Ahhoz, hogy a diákok következetes, biztos döntést tudjanak pl. egy választáson meghozni, meg kell szüntetni a jelenlegi információhiányt! Hisz információk nélkül a diákok nem fognak tudni felelősségteljesen dönteni társadalmunkban. Az iskolában állampolgárokat kell nevelni! Ahhoz, hogy a tanulók fejében megszűnjön az információhiány, egy mindenki számára elérhető és átlátható online felületet kell létrehozni, ahol könnyen elérhetik többek között a következő információkat:

  • DÖK szabályzata
  • DÖK vezetősége
  • DÖK képviselői

Emellett kérjük, hogy tájékoztassák az összes diákot a jogairól, illetve lehetőségeiről. Ezekre szenteljenek egy külön napot, készítsenek videókat, tájékoztató lapokat, akár helyezzék el a tananyagban, mert a diákoknak ismerniük kell a jogaikat! Kérjük, hogy az Országos Diáktanács ülései legyenek nyilvánosak, készüljön azokról mindenki számára könnyen elérhető videofelvétel, hogy a diákok értesüljenek arról, diáktársaik mit tennének a saját, illetve más tanulók jövőjéért. Fontos lenne, hogy az Országos Diáktanács kapjon egy saját, hivatalos felületet, ahol minden Diáktanácsról szóló információról értesülni tudjunk. 

Szerintünk ahhoz, hogy a diákokat valóban foglalkoztassa a diákképviselet, a jelenleginél sokkal, de sokkal több felelősségre, jogra, van szükségük! Legyen egyetértési joga a diákönkormányzatoknak az SZMSZ és az iskola házirendjének diákokat érintő pontjaiban, többek között a 0. óra időpontjában, a közös terek használatában, stb. Legyen egyetértési joga az egyes projektnapok témáinak megválasztásában is, valamint kérjük, hogy növeljék a DÖK által szervezett napok számát, hisz a diákok még inkább tudják, miket kedvelnek kortársaik, így ők is tudnák biztosítani a szórakozást a DÖK vezető tanárának bevonásával. Ezen felül a diákönkormányzat kapjon az intézménytől anyagi támogatást, amellyel gazdálkodhat, és legyen lehetősége hivatalosan is pénzt gyűjteni(pl. iskolanapokon), hogy tudjon eszközöket vásárolni, illetve rendezvényeket tartani. Ezek mind az iskola javát szolgálnák. Az ADOM Diákmozgalom emellett még azt szeretné, hogy állítsák vissza a diákönkormányzatok egyetértési jogát, amelynek értelmében a DÖK egyetértése/támogatása nélkül nem hozható az iskola tanulóit érintő kérdésekben döntés. Ez a jog 2011-ig élt, azonban ezt eltörölték, azóta csak véleményezési joguk van. Kérjük, hogy az új igazgató kinevezésekor a DÖK-nek legyen véleményezési joga. 

Forrás: szabadiskola.hu

Hogy ezek miért fontosak? Mert fontos tudatnunk a diákokkal, milyen lesz a felnőtt korban, amikor hasonló döntést kell meghozniuk. Csak akkor nem egy igazgatót kellesz véleményezni, hanem egy önkormányzati, országgyűlési, vagy EP képviselőt, egy polgármestert vagy egy miniszterelnököt kell választani. Ezért szeretnénk, hogy a DÖK-nek minél több beleszólása legyen az iskola diákjait érintő kérdéseibe. Hogy ők maguk is a társadalom teljes körű tagjaivá váljanak. Én magam is DÖK képviselő voltam, én is szavaztam már meg javaslatot. De egy javaslat megszavazásánál több kell a diákönkormányzati képviselőknek! Sokkal több.

Hatékony diákképviselet? ADOM!