Az online oktatás árnyoldala

ADOM Diákmozgalom

Az online oktatás először márciusban is érintett minket, de sajnos most is aktuális. Valaki szereti, míg mások nem bírják az otthonlétet. Azt viszont sosem gondoltuk volna, hogy a hátrányok mellett előnyökkel is járhat.

Az iskolákban egyre több helyen találhatóak projektorok, interaktív táblák vagy esetleg számítógépek. Ezeket a tanárok bármikor használhatnák, ámde ez sokszor nem történt meg. Most, hogy karantén van, kezdünk ráébredni arra, hogy az iskolában sokkal egyszerűbb kivetíteni egy PowerPoint bemutatót és ott elmagyarázni, ha a diákok megkapják, otthon ki tudják írni az anyagot. Egyre több oktatóvideó kerül fel az internetre, amiket a diákok megnézhetnének a száraz tananyag helyett. Véleményem szerint néhány tanár alkalmazza ezt a technikát, de jó lenne, ha többen is csinálnák.

Amint visszamegyünk az iskolapadba, sajnos dolgozatok lesznek dolgozat hátán. Már online is tudnánk pedig dolgozatot írni, például Redmentán, vagy akár projektmunkákra kaphatnánk jegyeket. Sokkal könnyebb lesz akkor az iskola, ha már az online oktatás alatt szerzett jegyekkel térünk vissza. Az oktatás egyre modernebb lesz, még akkor is, ha ez csak a karantén hatása.

Forrás: AFP/Stefan Puchner

Amiket a mostani időszak alatt megtanulunk, akár tananyag, akár a különböző programok használata, jó lenne, ha sem mi, sem a tanáraink nem felejtenék el. Nagyon sok tanárnak még jól jönne egy olyan előadás, ahol elmondják, hogy mit, mikor és hogyan tudnak használni. A gördülékeny és rendes oktatáshoz szerintem ez elengedhetetlen lenne.

Tanáraink próbálnak mindent beleadni, hogy könnyen meg tudjuk tanulni a tananyagot, de ehhez a mi segítségünk is kell. Diákként együtt kell működnünk a tanárral és alkalmazkodni egymáshoz, ebben a nehéz helyzetben. Ennek fordítva is meg kellene történnie. Online dolgozatíráskor, ha e-mailben kell elküldeni a feladatokat, az kicsit több idő, mint Classroom-ba feltölteni. A tanárainknak ezt meg kell érteni és el kell fogadni. Nem egyszer fordult már elő olyan, hogy késtünk az online óráinkról. Ugyanúgy, mint az iskolában, a digitális téren belül is időben kellene befejezni az online tanórákat, mivel van, hogy ezért nem „érünk oda” a másik órára. A technika, például az internet és az áram, sokszor ellenünk van, és nem bírunk bejelentkezni időben. Sajnos sokan ezt nem értik meg, és az óra fele eltelik azzal, hogy a fejünkhöz vágják azt, hogy pontosan kellene belépnünk. 

Egy szó mint száz, az oktatás jó lenne, csak az egymáshoz való alkalmazkodással van baj. A tananyagot már online platformokon is meg tudnánk tanulni, így az iskolában már csak meg kellene értenünk. Ha valami gond van rögtön szólnunk kellene és segítséget kérni, hisz a mostani időszak senkinek sem könnyű.


A szerző Takács Anna, az ADOM Diákmozgalom tagja.
Ha Neked is hasonló tapasztalataid vannak az oktatásról, oszd meg ezt a bejegyzést!
Ha Te is szívesen elmesélnéd a tapasztalataidat, írd meg nekünk a diakmozgalom@gmail.com e-mail címre, és a legigényesebb írásokat örömmel közzétesszük!
Ha pedig szívesen tennél is egy modernebb oktatási rendszerért, akkor csatlakozz hozzánk!