fbpx

Aki esetleg nem olvasta el az előző bejegyzésemet, annak elmondanám, az ADOM nemrég kikiáltott 12 pontjának mindegyikéről írunk egy-egy cikket a blogunkra mozgalmunk véleményével együtt. Második pontunk pedig nem más, mint a szabad tankönyvválasztás. Hogy ez miért fontos, és miért van lényege, mind megtudod, ha elolvasod a cikkemet.

Forrás: europaiszulok.wordpress.com

A szabad tankönyvválasztás már régi probléma az oktatási rendszerben. Csak a Nemzeti alaptanterv, tehát a NAT által kiadott tankönyvekből lehet tanítani. Aki már régóta ismer minket, tudhatja, hogy több mint egy éve az ADOM Diákmozgalom is felszólalt a NAT ellen, sajnos mindhiába. De térjünk vissza az eredeti témára! Nos gondoljunk csak bele, milyen lehet az, amikor tanár vagy, és odadobnak neked egy csomó olyan tankönyvet, amelyekett abszolút nem kedvelsz. Másképpen tanítanál, de nincs más választásod, hisz csak ezt engedélyezték. A szabad tankönyvválasztás hiánya több sebből is vérzik. Először is, ha nincs szabadság a tankönyvválasztásban, nincs szabadság az oktatásban. A szabad tankönyvválasztás egyik szimbolikusan is jól megragadható fokmérője az oktatási rendszernek, hisz ez azt az üzenetet adná, hogy a pedagógus a saját módszerei szerint taníthatja a diákot, ezzel megkönnyítve mindkét fél dolgát. Ha a tanárnak megvannak a számára megfelelő módszerei, amellyel a diákok és a saját dolgát is megkönnyítheti, miért ne használhatna olyan könyvet, ami az ő pedagógiai elveivel egyezik? Nézzük meg, mi lenne, ha minden tanár csak és kizárólag egy könyvből oktathatna! Természetesen nem fog mindenkinek ugyanaz a tankönyv tetszeni, így sok tanár unalmasan, kedvtelenül magyarázná el a tananyagot, ezáltal a tanulókat untatva, akiknek fogalmuk sincs az adott részről. A tanár nem tanított semmit, a gyerekek unalommal teli órát hagynak el, nulla tudással. Nem várhatjuk el a tanároktól, hogy egyetlen egy tankönyvet preferáljanak! Be kell vezetni a szabad tankönyvválasztást! Aki szeretné, úgy is használhatja a NAT tankönyveit, de rengetegen vannak, akik az ilyen könyveket elutasítják, és szívesebben tanítanának másból. Az ADOM Diákmozgalom egyik legfontosabb alapelvének tekinti a szabad tankönyvválasztás kiharcolását, hisz a tankönyvek befolyásolhatják a diákok érdeklődési körét és tanulmányi sikereit. Nem tanulna szívesebben a diák egy olyan tankönyből, ami izgalmas, érdekes, lényeget átadó, interaktív feladatokkal van tele? Növeljék a tankönyvpiac választékát, legyen minél több választható tankönyv egy adott tárgyhoz! A tankönyvek véleményezésébe, kritizálásába, értékelésébe és az akkreditációs folyamatba vonjanak be szakmai szervezeteket is, pl. TANOSZ.

Forrás: eduline.hu

Mi a tanulság a mai cikkből? Egyértelmű: A szabad tankönyvválasztás elengedhetetlen annak érdekében, hogy egy szabad oktatási rendszer jöjjön létre, valamint, hogy a diákok és a tanárok élvezzék az iskolában való jelenlétet.

Szabad tankönyvválasztás? ADOM!