Megkoronázott tanév

ADOM Diákmozgalom

A 2020/2021-es tanév bizonytalansággal és szkepticizmussal fűtve indult: nem tudhattuk, mikor zár be újra az iskola. Nyilván az elmúlt tanévhez képest már sokkal felkészültebbek voltak mind a tanárok, mind a diákok. Azt azonban szeptemberben nem gondoltuk, hogy a félév utáni első hónapot is otthon töltjük.

Az online oktatás legnagyobb vesztesei vagy éppen nyertesei a végzős diákok, nekik ugyanis olyan megmérettetésben lesz részük májusban, amely igen nagy befolyással lesz a jövőjükre – mindezt úgy, hogy több hónapja számítógép előtt tanulnak.

Először is ott vannak tanulási nehézségek, amelyeket tovább súlyosbít a távoktatás. A legtöbb diáknak offline oktatásban is gondjai akadnak a reál tárgyakkal, nemhogy online, ahol a tanárok nem feltétlenül érzékelik egyesek lemaradását.

Triviális problémáknak tűnhet, de sokan panaszkodnak arról, hogy például nem látják, amit a tanár ír a táblára, de igen megerőltető ilyen apró dolgokkal szórakozni tanóra közepén. Ráadásul matematikából, aki elveszti a fonalat, valószínűleg az egész tanórai anyagot nem fogja érteni. Fárasztóak a technikai gondok mellett egészségügyileg sem tesz jót, hogy egész nap a képernyőt bámuljuk.

Kép forrása: Pexels

Nem különállóan kolosszus problémák az itt felsoroltak, hanem összeadódva és megspékelve a ténnyel, hogy nem vagyunk kontroll alatt – ezáltal nőnek naggyá.

A számonkérések során mindig meg lehet találni a kiskapukat (igaz, ez az iskolában sincs másképpen, de talán ott mégis nehezebb). Lehet nagyon „favágósnak” tűnhet, de számonkérésekre bizony szükség van, mert az agyunk így sokkal jobban megjegyzi a megtanultakat és későbbiekben könnyebben elő tudja hívni.  Akármennyire is utálja a diákság, sajnos ez valamilyen mértékben célszerű és karantén alatt, ha őszinték vagyunk magunkhoz, mind tudjuk, hogy nem mindig voltunk korrektek dolgozatírás területén…

Azon fiataloknak, akiknek szükségük van a „tanterem szigorára”, egyértelműen hátrányt jelent a helyzet. Nem is feltétlen arra van szükség, hogy a tanárok állandóan fegyelmezzenek: egyszerűen a légkör vagy a tudat, hogy azért vannak ott, hogy tanuljanak már motiválná őket. A diákok egymást húzzák felfelé a tanulásban, akkor is, ha a versenyszellem vagy éppenséggel egy bizonyos „presztízs megtartása” ösztönzi őket erre. Monitor előtt, azonban nem ez az atmoszféra lengi körbe a tanulókat. Summa summárum az emberi kapcsolatok hiánya okán demotiváltak a diákok. Így nem csoda, hogy az iskolások nagyobbik része alig várja már, hogy újra a padot koptathassa.

Van azonban egy olyan réteg is, aki kifejezetten örömhírként kezeli a távoktatás meghosszabbítását. Főleg a már említett érettségizők soraiban nyilatkozzák diákok, hogy a vizsgára való felkészülés okán kifejezetten előnyös, hogy nem kell órákat tölteni az ingázással vagy éppen a marginális tanórákkal. Egyszerűen időt lehet vele spórolni, és egy jól megtervezett napirenddel sokkal produktívabbak lehetnek a munkanapok. Többen beszámolnak arról, hogy így sokkal könnyebb rendszerezni a megtanultakat, könnyebb felismerni a hiányosságokat. A középiskolában töltött utolsó félév amúgy is többnyire az ismétlésről szól, amihez a legtöbb esetben nem feltétlenül szükséges pedagógus.

Mindezen pozitívumok ellenére azok a diákok, akik előnyösnek tartják az online oktatást, többségükben bevallják, hogy hosszú távon ők sem választanák ezt a formációt…

A 2020/2021-es tanév valószínűleg nem a legnosztalgikusabb tanévként fog bevonulni a történelembe. Ám semmi ok az aggodalomra! Gondoljunk csak bele, hogy Isaac Newton is karanténban fogalmazta meg a fizika legnagyobb törvényeit – remek példa arra, hogy nem szabad, hogy a körülmények határozzák meg az embert!
Mindenki számára nehéz időszak ez, de összefogással és egy kis plusz erőfeszítéssel sikereket tudunk elérni, jellemünk fejlődik, megtanuljuk igazán értékelni a másikat…
No meg persze bízunk abban is, hogy ki lesz valahogy pótolva az az idő, amit a vírus elvett tőlünk!


A szerző Tóth Fruzsina, az ADOM Diákmozgalom tagja.
Ha neked is van véleményed a témáról, írd meg nekünk a diakmozgalom@gmail.com címre, és a legigényesebb írásokat örömmel publikáljuk!