Rólunk

Mozgalmunkról

A 2014-ben alapított Független Diákparlament az elmúlt évek során gondosan kidolgozott oktatási javaslatcsomagokat tett le az oktatási kabinet asztalára, és nem eredménytelenül: sikerült több fontos részeredményt is elérnünk – mint például 2017-ben a kronológiát tartalmazó történelem atlasz érettségin való használatának engedélyezése; az első sikeres nyelvvizsga árának állami visszatérítése; vagy éppen a felvételihez kötelező nyelvvizsga feltételének 2019-es elhalasztása.

Azonban azzal szembesültünk az elmúlt években, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszerében egyre kisebb a fogadókészség a konstruktív szakmai javaslatokra: hiába dolgozunk tehát ezeken tanéveken keresztül, erőből átviszi a kormány az oktatáson azokat a változtatásokat, amelyek a saját hatalmi érdekeit szolgálják. Azt tapasztaltuk, hogy jelentős nyomásgyakorlásra van szükség ahhoz, hogy a kormány egy szakmai javaslatot hajlandó legyen megfogadni.

Éppen ezért 2019-ben a Független Diákparlament tagsága úgy határozott, hogy ezentúl mozgalmi keretek között, Alternatív Diákközpontú Oktatásért Mozgalom (ADOM Diákmozgalom) néven dolgozunk tovább. Az eddigi parlamentáris (képviseleti) modell helyett egy mozgalmi jellegű (részvételi) működési formára váltottunk, így több nyomásgyakorló akció segítségével és az aktív taglétszámunk bővítésével mostantól az elmúlt 5 évben megalkotott komplex oktatási programunk egyes elemeinek megvalósításáért küzdünk – például, hogy minden egyes diák számára biztosítsanak minőségi nyelvoktatást.

A mozgalmi működéstől azt várjuk, hogy kevésbé bürokratikus keretek között, gyorsabb reakcióidővel és nagyobb hatékonysággal tudunk majd megmozdulásokat szervezni, diákjogi segítséget nyújtani, visszaéléseket feltárni (mint például a komáromi szégyenfal), valamint egyéni diákkezdeményezéseket felkarolni.

Ennek fontos része, hogy összetartó helyi diákközösségekre támaszkodva erős alapszervezeteket hozunk létre, amelyek segítségével településről településre vonjuk be a diákokat az oktatás modernizálásáért folytatott szerveződésbe.

A szervezetünk víziója változatlan. Az a célunk, hogy minél több diák bevonásával kiharcoljuk egy modern, diákközpontú, esélyteremtő oktatási rendszer létrejöttét Magyarországon.

Idővonal

2014

A Független Diákparlament alapítása

2014

2015

Első javaslatcsomag átadása

A Független Diákparlament 2015-2019 minden tanévben komplex, nagyjából 500 diák bevonásával készített javaslatcsomagot adott át a Kormánynak az oktatási rendszerrel kapcsolatban.

Töltsd le a 2017-es, 2018-as, 2019-es javaslatcsomagunkat!

2015

2016

Kockás inges megmozdulások

Részt vettünk a 2016-ben szervezett kockás inges megmozdulásokon, tüntetéseken – a kockás ing a 2016 elején bevezetett, tanárok melletti kiállást és a KLIK bírálását szimbolizáló jelkép.

2016

2017

Nyelvvizsga és töriatlasz

Több, a magyar oktatási rendszerért küzdő szervezettel közösen elértük, hogy a Kormány visszatérítse az első sikeres nyelvvizsga árát a fiataloknak, valamint hogy azok a végzősök, akik négy évig a kronológiás történelematlaszból tanultak, az érettségin is azt használhassák.

2017

2018

Miniszterelnök-jelölti vita

Számos tüntetés megszervezésén kívül rendeztünk egy miniszterelnök-jelölti vitát a magyar közoktatásról, melyre minden 2018-ban induló miniszterelnök-jelöltet meghívtunk.

2018

2019

Nyelvvizsga-törvény visszavonása

Úgy véltük, hogy nem észszerű nyelvvizsga megszerzéséhez kötni az egyetemi diplomát addig, amíg Magyarországon nincs erre felkészülve a nyelvoktatás.

2019

Mozgalommá alakultunk

Független Diákparlament ezentúl ADOM Diákmozgalom néven működik, hogy a közoktatással kapcsolatos friss ügyekre a lehető leghamarabb reagálhassunk.

2020

FreeSZFE

Részt vettünk a FreeSZFE-mozgalom tüntetésein és számos módon támogattuk a szerveződést, illetve annak célját.

2020

COVID-19-es akciók

A járványhelyzet alatt online végezhető Közösségi Szolgálatos lehetőséget biztosítottunk, ennek keretében a 7-10. évfolyamon tanulók ingyenes korrepetálást kaphattak önkénteseinktől. Ezen kívül adománygyűjtést is szerveztünk a rászorulóknak, hogy mindenkinek lehetősége legyen részt venni az online oktatásban.

2021

„Ne menj suliba!”

A járványhelyzet fenyegető helyzete ellenére a Kormány először mindenkit arra kötelezett volna, hogy menjen iskolába, majd mozgalmunk és a társadalom nyomására csak az alsóbb évfolyamos diákok számára ért véget az online oktatás – de az ő szüleik is megkapták a lehetőséget, hogy a teljes tanévre igazolják gyermekük hiányzását.

2021

12 pont

Bemutattuk 12 oktatásügyi reformpontunkat, majd a miniszterelnök-jelölteket ezzel kapcsolatos egyeztetésre, vitára hívtuk. Személyesen megjelent Fekete-Győr András, Karácsony Gergely és Márki-Zay Péter, képviseltette magát Dobrev Klára és Jakab Péter, Orbán Viktor pedig – sajnos – nem jött el a megbeszélésre. A jelenlévő politikusok vállalták, hogy hatalomra kerülésük esetén megvalósítják ezeket a javaslatokat.

2022

Kiállás a pedagógusok jogaiért

Március 16-ától kezdve számos, többezer fős tüntetés, sztrájk, szolidaritási megmozdulás szervezésében segítettünk, legnagyobb eredményünk az október 23-ára szervezett 80 ezer főt számláló demonstráció volt. A velünk együttműködő civilszervezetekkel közösen megfogalmaztuk 9 oktatási reformpontunkat, amelynek teljesüléséért végig küzdünk.

2022